Alla inlägg under januari 2011

Av Jossan - 31 januari 2011 12:48

Fredagen den 14 januari begav jag och Jonas oss till Åsarna. Framför oss hade vi en helg fylld med skoteråkning, bad och bastu...


(Alla bilder i inlägget borde vara klickbara)


På fredagen när vi kom fram var klockan 23 ungefär, för vi åkte efter jag hade jobbat och så gjorde vi ett stopp i Storån och lastade skotern och fick i oss lite mat och en semla :)

När vi kom fram till Åsarna hade dom tänt upp i bastun, där satt vi en stund innan det var dags att gå och lägga sig.

Jag och Jonas sov i en egen stuga nere vid sjön. Det var så mysigt på morgonen när vi vaknade och man såg att himlen var alldeles rosa/orange och solen var påväg upp :)

På lördagen var det då dags att bege sig ut på skotertur. 

Det var jag och Jonas på en skoter och på den andra skotern var det Ullis och Dan.

Grabbarna körde. Jag trodde att det skulle vara skönt att bara sitta bakom och åka. Tji fick jag, det var ju skitjobbigt!

Vi skulle åka till ett ställe som hette Oxsjön tror jag (något med ox iaf, oxtjärn?)

Dit var det drygt 4 mil.

I början gick det jättebra. Hade mycket kläder på mig så jag frös inte även fast det var närmare -15 grader när vi åkte. Däremot skulle jag nog ha haft en annan hjälm, för jag hade min moppehjälm med visir. När jag andades blev det ju fuktigt på det och så frös det. Så jag hade en ishinna på visiret och såg alltså ingenting i stort sett om jag hade det nere. Och hade jag det uppe blev det så kallt åt ögonen.

Men det gick rätt bra ändå. Tills lite senare...

När vi hade åkt över en sjö och kom upp på en täckt blev snön lös, och Jonas var tvungen att ställa sig upp för att kunna styra skotern och ta sig fram. Bara det att när han ställde sig upp visste inte jag vart jag skulle hålla i mig, vilket resulterade i att jag flög av helt enkelt. Lite svårt att ta sig upp ur lössnön med overall och massa kläder under, men det gick. Jag gjorde inte illa mig, så det var bara att fortsätta.

Sen gick allt bra ett tag till, tills vi kom ut på ett nytt sånt där ställe med lite lösare snö. Den här gången kunde Jonas sitta, men han var tvungen att gasa på så att vi inte skulle fastna. Jag hade då visiret nere och såg ingenting. Dessutom blåste det tokmycket då, så snön yrde framför oss. När Jonas gasade sådär mycket, for skotern fram och tillbaka i sidled liksom. Den krängde eller vad man ska säga. Och jag som inte såg någonting fick panik och trodde min sista stund var kommer.

Jag skrek jättehögt och grinade som en tok. Tillslut saktade Jonas ner, för då hade vi kommit förbi det värsta. Han frågade om det gick bra... Näääe svarade jag och grinade :p

Sen fortsatte vi lite lugnare några km till innan vi tog en paus.   


           

Efter drygt 4 mil kom vi till en liten "rast-stuga" där gjorde vi upp en eld, grillade lite korv och marshmallows. Skönt med en paus innan äventyret fortsatte.


Efter att ha suttit i den varma stugan blev det rätt kallt när vi kom ut, men bara man började åka blev man varm igen.

För när man åker skoter är det inte bara att sitta där, särskilt inte när skotern egentligen är gjord för en person... Jag fick klämma åt hårt runt sitsen och höll i mig allt vad jag kunde runt Jonas för att inte flyga av i alla gupp och svängar.

När vi hade åkt en stund på hemvägen hamnade våran skoter plötsligt lite utanför leden. Jag lutade mig åt lite fel håll, vilket gjorde att vi inte tog oss upp på leden igen utan att skotern grävde ner sig i den lösa snön bredvid leden.

Ullis och Dan hade fortsatt att åka, dom såg inte att vi körde fast.

När skotern grävde ner sig hamnade bakdelen mycket längre ner än framdelen, vilket gjorde att jag ramlade av baklänges och hamnade med huvudet ner nästan under skotern och resten av kroppen hamnade uppåt. Jag hade alltså huvudet ner och fötterna upp i "slänten". Det var inte lätt att komma upp kan jag säga! Jonas fick dra mig upp, efter lite om och men gick ju det bra också. Synd att vi inte har några kort på det där :p

Som tur var kom det några skotrar farande så dom hjälpte oss upp och vi kunde fortsätta vidare. Ullis och Dan väntade på oss som tur var, annars hade vi nog inte hittat hem :p

Vi hade kul och mysigt var det! Men oj så ont i kroppen man fick sen...



När vi kom tillbaka till Åsarna hade vi under dagen åkt ungefär 8 mil på skotern.

Ullis och Dan lagade jättegod thaimat till middag, recept ur en kokbok dom fick av Jonas och mig i julklapp.

  


  


Senare på kvällen hade vi lite roligt med peruker, mössor och masker...

    

Vem är gubben bredvid Jonas?



Vi eldade för fullt i både tunnan och bastun. Tillslut blev det tillräckligt varmt för att vi skulle kunna bada och basta :)

Efter en stund började det bli rätt varmt att sitta i hettan...

Det började med att Dan tog sig ett dopp i isvaken. Ingen trodde jag skulle våga. Inte jag heller. Men jag gick ändå ner till isvaken och skulle känna lite på vattnet bara. När jag ändå var där tänkte jag: Vad fasen, nu har jag gått ända hit och det var skitkallt, så jag kan lika gärna hoppa i.

Och så gjorde jag det! Faktiskt var det inte så kallt som jag trodde :p

Sprang fort tillbaka till tunnan och värmde mig i den, för varmt var det ju inte i isvaken i alla fall. Men ändå var jag tvungen att lägga mig i snön innan jag klev i tunnan också, bara för att någon sa på skämt att jag skulle det :p

Typiskt nog var det ingen som tog kort då! Jag tänkte att för att någon ska tro på att jag, babkrukan, badade i en isvak måste det finnas bildbevis!

Så jag sprang upp i badrock och hämtade kameran i stugan, sen fick Ullis fotografera.


           

När jag var där i badet och Ullis skulle ta kortet ville kameran aldrig knäppa. Då blev det kallt! Några isande sekunder längre än det första badet gjorde att det blev mycket kallare.

Det blåste jättemycket också, så på vägen tillbaka till tunnan hann jag bli riktigt kall. Det brände ordentligt när jag klev ner i det varma vattnet!


Jonas tog sig ett dopp i snön istället...

  


Sen värmde han sig i tunnan han också  :)

  


På söndagen skurade vi tunnan och städade bastun. Skottade lite också. Sen gick jag, Ullis och Gunilla på en promenad. Jonas och Dan åkte skoter den dagen också, men inte alls lika långt.

Medan vi gick började det regna, det frös fast på kläderna som blev alldeles stela. Och det blev jättehalt! Men det gick ändå rätt bra att gå.

Innan vi åkte hem blev vi bjudna på kålbullar, som dom gjorde över öppen eld ute på gården. Dock åt vi inne eftersom det fortfarande regnade.


Det var den helgen det! :)



Av Jossan - 31 januari 2011 12:45


 

Norpan tycker det är kul att öppna julklappar...



 

Av Jossan - 31 januari 2011 12:29

     

Såhär snygg var jag när jag gick och bokade tvättid och hämtade jobbkläderna i bilen...

Av Jossan - 31 januari 2011 11:55

Nej, man kanske ska ta och bege sig ner till tvättstugan och se om det finns någon tvättid nu.

Tänk vad skönt det vore om man hade en egen tvättmaskin!

Orkar inte klä på mig heller, så jag går ner i min pyjamas med ankor på ;)

Tänker ta mig ett bad sen, så då vill jag inte klä på mig innan det.

Lat, jag?  

Av Jossan - 31 januari 2011 11:00

Mitt hår är nästan alltid ett problem för mig.

Vad mycket enklare det vore om jag bara kunde skita i hur håret ser ut.

Men jag kan inte det! :/

 

Nu har jag en klipptid den 10 februari, den bokade jag redan i december.

Anna, hon som klipper mig, har varit utomlands och därför fick jag ingen tid förens då. Men det är inget problem, för själva längden på håret klarar sig nog tills dess.

 

Såhär såg jag ut efter jag hade klippt mig i december.

Då tänkte jag inte på att nästan två månader senare skulle färgen inte se så bra ut...

 

Men färgen!

Fy tusan säger jag bara!

Den har nu övergått till att vara gul/orange igen och så har min egen hårfärg (brun) växt ut så pass mycket att det ser väldigt konstigt ut.

Det ser liksom fett ut under, fast det inte är det. Och så är det fläckigt.

Problemet är att jag inte har någon tid för färgning inbokad...

Alltså kommer jag bara klippa mig den tionde, och då kommer mer av mitt blonda försvinna...

Vilket jag tror kommer få ett resultat som ser ut som att jag har doppat topparna på håret i gul färg. Typ de två yttersta centimetrarna... Snyggt va?!

 

Tänk om jag kunde ha varit lite förutseende och bokat in färgning också redan när jag bokade klipptid? Men nej då :p

Så nu får jag väl gå runt med det där tills jag får en tid för färgning.

 

Sa till Jonas att jag skulle färga håret själv istället.

Men då skrek han: NEEEEEJ!

För jag har ju inte så bra minnen från dom där hemmafärgningarna...

Har man blont hår ska man nog inte hålla på och mixtra allt för mycket hemma.

 

Nu är jag inne på att göra håret mörkare igen, eftersom jag egentligen har mörkt hår.

Då syns inte utväxten lika fort...

 

Men vi får se.

Nu ska jag prova ringa frissan och höra om dom inte kan klämma in mig någonstans...

Inte för att jag har råd egentligen, men fasen, det går inte att ha såhär...

 

 

 

 

 

Av Jossan - 31 januari 2011 10:41

Sara undrade varför jag bytte blogg, så jag tänkte att jag gör ett inlägg om det. :)

För det kanske är andra som funderar också?

 

Det har inte varit något fel med blogg.se egentligen.

Mer än att jag har haft väldigt svårt att förstå mig på hur man gör sin egen design. Tänkte att det kanske är lättare här? Än så länge har jag inte riktigt kommit på hur jag ska göra för att göra utseendet på den här bloggen personligt, men tycker på något vis att bloggplatsen.se känns enklare när man ska ändra saker.

Man förstår liksom vart man ska klicka in sig för att ändra olika saker.

Sen är ju jag inget datasnille, så det lär nog ta ett tag innan jag får ordning på den här bloggen också :p

 

En annan anledning till att jag bytte är att här kan man lösenordsskydda vissa inlägg. Det kanske inte är så ofta just nu jag behöver lösenordsskydda iofs men ibland vill man inte lägga ut vissa bilder helt offentligt liksom, eller vissa inlägg kanske känns lite privata. Då känns det bra att man vet säkert vilka som har läst dom inläggen. Eftersom det är jag som ger ut lösenordet liksom :)

Och då hoppas jag att dom som får lösenord inte ger det vidare till andra, för då vet jag ju ändå inte vilka som läser :)

Nu låter det som att jag har hundratals läsare varje dag, så är det verkligen inte! Jag vet dom flesta som läser min blogg, men vem som helst kan ju faktiskt bara kika in när som helst. Och har jag då låst vissa inlägg kan den ju inte dom i alla fall.

Förstår ni hur jag menar? :)

 

Det är självklart bara att fråga om lösenordet om man känner att man vill ha det :)

 

Men just nu har jag inte tänkt lösenordsskydda någonting, men det kanske kommer bli lösenordsskyddade inlägg i framtiden. Och det känns bra att man har den möjligheten att göra det här.

 

Nu ska jag prova att blogga här ett tag, så får vi se hur det går.

Den gamla bloggen finns kvar, men det är här jag kommer att uppdatera ett tag framöver nu.

 

Kram

Av Jossan - 30 januari 2011 18:56

Här kommer jag skriva om allt som dyker upp i mitt huvud.

Jag har mycket tankar och funderingar om det mesta, och det tänker jag dela med mig av här på bloggen :)

 

Hoppas ni som läst min förra blogg vill följa mig här också! :)

 

Kram på er!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards