Alla inlägg under augusti 2011

Av Jossan - 19 augusti 2011 21:41

Dag 2 - tisdag 2/8-11

 

Den här dagen bestämde vi oss för att åka runt lite på Gotland. Hade tänkt åka så långt söderut man kan komma.

Började med att åka på Coop och handla lite, sen åkte vi upp på Högklint.

En klippa någon km från Visby där det är rätt häftigt faktiskt. Fin utsikt!

Om man går ner en bit så är det lite grottor och så. Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att dom spelade in Pippi-filmer där. I någon av dom filmerna går dom in i en grotta som är formad som en drake. Någon som förstår vad jag menar? I alla fall så tror jag att den är där...


Uppe på klippan hade vi lite picknick till frukost. Mysigt!

        

Planen om att åka söderut blev inte av. Istället åkte vi bara en bit söderut och badade istället.

Jättefint väder, men vattnet var lite kallt... I alla fall enligt mig. Men vi gick i.

Helt plötsligt hörde jag nåt om maneter, och så tittade jag ner i vattnet. Där "simmade" det runt små maneter. Ofarliga, men det kändes ändå lite läskigt!

Dom var som sagt inte så stora, och dom brändes inte. Men jag hade aldrig sett maneter förr. Tillslut tog jag mod till mig och badade i alla fall :)


Efter att ha varit och badat åkte vi till tältet en sväng, för att senare gå och titta på tornespel. Medeltidsspel som dom höll på med förr.

Det var som teater men dom tävlade liksom på riktigt ändå.

I sånt som man tävlade i förr.

Riktigt kul att titta på, och mycket folk!

Det var utomhus, man satt på läktare. Läktarna delades in i två delar, en per "lag" eller vad man ska säga. Ena delen hejjade på staden, den andra på landet. Det var alltså riddare från staden och landet. När ens lag vann jublade man och så buade man åt det andra laget :p

Vårt lag förlorade, men det gjorde ju inget. Kul att se ändå.

I början gick riddarna runt och tittade på publiken. Sen tog dom sin lans och sänkte den mot publiken. Riddaren valde en kvinna som de skulle tävla för.

Vem som helst i publiken av tjejerna kunde bli vald, jag var skiträdd att dom skulle peka på mig! Haha!

Men som tur var gjorde dom inte det :)

     

På väg därifrån var solen påväg ner, fick till en väldigt fin bild på den tycker jag;


 

Den får avsluta tredje delen av följetongen om Gotland.

To be continued...

Av Jossan - 10 augusti 2011 19:48

Båtresa och ankomst - måndag 1/8-11

 

Ja, som jag skrev i förra inlägget åt vi frukost vid 06.00 på morgonen. Väldigt tidigt för Jossan kan jag meddela, ändå var det jag som var först upp och fick väcka Jonas. VÄLDIGT ovanligt! :)

Men iväg kom vi och ungefär kvart i sju stog vi i kö redo för att åka ombord på båten.

Halv åtta lossade vi ankar och åkte ut på böljan den blå.


Vädret var hur fint som helst så en stor del av resan spenderades utomhus.

     

Efter att ha kommit i land och snurrat runt lite på gatorna i Visby kom vi tillslut fram till Norderstrands camping, där vi sedan skulle spendera fyra nätter.

Vi hjälptes åt att sätta upp tältet.

               

Vi lyckades hitta en plats där det var skugga större delen av dagen, så det var inte alls sådär kokhett som det annars brukar kunna bli i tält på morgonen när solen går upp. Så det var ju helt perfekt!

Visst ser det mysigt ut? :)


Efter att ha satt upp tältet och fixat lite blev det en sväng inne bland affärer i Visby. Vi träffade Patrik (Gojko) och Karro, som vi senare gick ut och åt middag med.

Gick runt och kikade lite till inne i Visby och så gick vi upp i en del av muren där det var så högt att benen darrade på en så höjdrädd människa som mig...

     

Framåt 23 eller så började vi bli rätt trötta som varit vaken hela dagen sen tidig morgon, så då blev det godnatt :)

   

Det var andra delen av följetongen om Gotlandsresan :)

To be continued...

Av Jossan - 7 augusti 2011 14:26

Avresedagen - söndag 31/7-11

Vi hade tänkt åka vid 11 tiden, men som vanligt är inte vi världens snabbaste...

Så vi kom iväg kring 13.30 istället, men vad gjorde det vi hade ju SEMESTER!

Innan vi kunde åka hade vi en del att fixa med, därav förseningen.

T ex åkte vi till Hög och hämtade mina skor, åkte in på mitt jobb och skrev ut lite papper, åt korv med mos/macka på OK, tvättade bilen och...


 Solbrillor på, sen var vi redo att åka!


Utan AC blev det rätt varmt i bilen... För ute var det:

...och gassande sol!


Jonas körde första biten, men sen tog jag över. Tyckte han körde lite sakta ;) 

 

Jonas däremot tyckte att jag körde ojämt. Han skämdes lite när bilarna jag nyss hade kört om körde om oss bara några minuter senare... 

Jag tycker om att köra fort, men rätt som det är kommer jag på att om polisen skulle komma så ryker körkortet. Därför saktar jag ner, för att sen bli irriterad på dom som ligger och kör som "sniglar" (läs enligt hastighetsbegränsningen) och så är jag uppe i den höga farten igen.         

Efter ett tag sa han åt mig att om jag skulle köra om så skulle jag se till att dom inte kom ikapp igen, och det var ju inga problem!


En sak vi båda var förvånade över är att det inte händer fler olyckor än det faktiskt gör i trafiken. För herregud vilken röra det är egentligen!

När man närmar sig Stockholm är det ju massa filer, inget man är van vid när man kommer från Hudik liksom. Bilarna kör kors och tvärs mellan dom där filerna. Hela tiden är det någon som byter fil, ändå flyter det rätt bra. Och då blir det ju roligt att köra också.


Första natten sov vi ju på hotell i Nynäshamn eftersom båten skulle gå 07:30 på morgonen. Skulle vi ha åkt direkt skulle vi ha behövt åka vid två på natten och det kändes inte så lockande.

Hotellet vi bodde på var Skärgårdshotellet, det ligger tvärs över gatan från hamnen där båten går från så det var ju väldigt lämpligt!

Rummet var målat i gult, med sjömärke och några "fåglar" målade på det gula. Två sängar, två fotöljer + litet bord, tv, skrivbord och en balkong fanns i rummet. Även ett litet badrum med badkar och toalett, inte så jättefräscht skulle jag påstå...

Men det dög åt oss en natt :)

 

När vi kommit fram, checkat in och duschat gick vi mot centrum för att hitta någonstans att äta. Hittade en restaurang, blev lite fundersam när det inte var så mycket folk där, men maten var verkligen jättegod! :)

Efter maten tog vi en promenad ner till hamnen. Där blev det efterrätt i form av mjukglass:

   

Klockan 06:00 dagen efter var vi vaken och redo för hotellfrukosten.

Kameran hanns inte med, vi hade fullt upp med att äta den supergoda frukosten och hinna till båten, så tyvärr blev det inga bilder. Men det var fint uppdukat och mysigt att sitta där så tidigt på morgonen.


Ja, det var första delen i följetången om Gotlandsresan.

Nästa del kommer inom kort - håll ut :)


Av Jossan - 5 augusti 2011 21:25

Nu är vi hemkomna från Gotland. Vi har haft det jättebra! :)

Uppdatering med bilder och så kommer, men inte idag.

Håll utkik!

Ovido - Quiz & Flashcards