Direktlänk till inlägg 19 augusti 2011

Gotland - del 3

Av Jossan - 19 augusti 2011 21:41

Dag 2 - tisdag 2/8-11

 

Den här dagen bestämde vi oss för att åka runt lite på Gotland. Hade tänkt åka så långt söderut man kan komma.

Började med att åka på Coop och handla lite, sen åkte vi upp på Högklint.

En klippa någon km från Visby där det är rätt häftigt faktiskt. Fin utsikt!

Om man går ner en bit så är det lite grottor och så. Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att dom spelade in Pippi-filmer där. I någon av dom filmerna går dom in i en grotta som är formad som en drake. Någon som förstår vad jag menar? I alla fall så tror jag att den är där...


Uppe på klippan hade vi lite picknick till frukost. Mysigt!

        

Planen om att åka söderut blev inte av. Istället åkte vi bara en bit söderut och badade istället.

Jättefint väder, men vattnet var lite kallt... I alla fall enligt mig. Men vi gick i.

Helt plötsligt hörde jag nåt om maneter, och så tittade jag ner i vattnet. Där "simmade" det runt små maneter. Ofarliga, men det kändes ändå lite läskigt!

Dom var som sagt inte så stora, och dom brändes inte. Men jag hade aldrig sett maneter förr. Tillslut tog jag mod till mig och badade i alla fall :)


Efter att ha varit och badat åkte vi till tältet en sväng, för att senare gå och titta på tornespel. Medeltidsspel som dom höll på med förr.

Det var som teater men dom tävlade liksom på riktigt ändå.

I sånt som man tävlade i förr.

Riktigt kul att titta på, och mycket folk!

Det var utomhus, man satt på läktare. Läktarna delades in i två delar, en per "lag" eller vad man ska säga. Ena delen hejjade på staden, den andra på landet. Det var alltså riddare från staden och landet. När ens lag vann jublade man och så buade man åt det andra laget :p

Vårt lag förlorade, men det gjorde ju inget. Kul att se ändå.

I början gick riddarna runt och tittade på publiken. Sen tog dom sin lans och sänkte den mot publiken. Riddaren valde en kvinna som de skulle tävla för.

Vem som helst i publiken av tjejerna kunde bli vald, jag var skiträdd att dom skulle peka på mig! Haha!

Men som tur var gjorde dom inte det :)

     

På väg därifrån var solen påväg ner, fick till en väldigt fin bild på den tycker jag;


 

Den får avsluta tredje delen av följetongen om Gotland.

To be continued...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jossan - 12 december 2013 10:48


En hel del har hänt sedan sist.   Numera är jag förskollärarstudent. Jag trivs bra på utbildningen och jag är nöjd med de studieresultat jag uppnår! Programmet läser jag på distans och jag har precis avslutad min första verksamhetsförlagda utbild...

Av Jossan - 14 april 2013 00:00

Äntligen, efter ett år av slit, har en diskmaskin flyttat in i vårt hem. Det känns så himla skönt! Har tjatat om det både på instagram och Facebook, men alltså förstår ni hur skönt jag tycker att det är?! Innan har diskberget snabbt vuxit till (d...

Av Jossan - 10 april 2013 15:37

Ja, det är som vanligt det här. Ett blogginlägg här och där med långa mellanrum. Det är som att lusten och tiden för att blogga går i perioder, just nu kände jag för att skriva lite. Det var ju faktiskt två månader (!) sen sist...   Våran lil...

Av Jossan - 29 januari 2013 00:54

Sju månader har gått sedan den finaste av alla kom till oss. SJU månader! Det är ju inte riktigt klokt vad fort riden går. Nu är Sixten närmare ett år än nyfödd. Våran lilla snutte! Satt tillsammans med Sara och kollade lite i förlossningsjournal...

Av Jossan - 27 januari 2013 01:02

Sixten är en väldigt lättsam pojke på många sätt och vis. Men när det kommer till det där med sömn är det lite annat. På dagarna går det oftast jättebra att få honom att somna, i vagnen. Inne eller ute spelar ingen roll, bara vagnen gungar somnar ha...

Skapa flashcards