Alla inlägg under mars 2012

Av Jossan - 20 mars 2012 11:42

Tänk vad konstigt det är egentligen, att jag kan ha så starka känslor för någon jag inte har träffat ännu.

Att en liten person redan innan den är född har en så stor plats i mitt hjärta.

Att bara tanken på att få se mitt barn och få ha det hos mig, hos oss, kan göra mig tårögd.


Jag var nyss in på en blogg som jag läser dagligen, där hade hon lagt upp en dopsång som man kunde lyssna på.

Efter 20 sekunder började stora tårar rulla ner för mina kinder. Tårar av den kärlek jag redan känner.

Sången var så himla fin, så trots risk för niagarafall av tårar under dopet så måste den nog få vara med på vårt barns dop.

Om jag känner såhär nu, hur kommer jag inte då känna när vi har fått träffa bebisen?


Mamman får ju ett speciellt band till barnet när det ligger i magen, vi har ju redan börjat lära känna varandra. Bebisen har ju legat i min mage i snart sju månader, så det är ju inte så konstigt egentligen att jag har dom här känslorna.


Det där med att grina på dop föresten, det är något som jag nog alltid har gjort mer eller mindre. Om jag inte grinat har känslan funnit inom mig i alla fall, och det är alltid när musiken spelas. Jag kan ju börja grina på en skolavslutning också när dom sjunger...

Sedan jag blev gravid har jag varit på två stycken dop. Först på Nils dop, Carro's son. Som jag grinade då har jag nog aldrig grinat! Oj oj :) Men dom sjöng så fint och en av dom som sjöng började grina också, då var det ännu svårare att hålla emot :)

Andra dopet var för min gudson/systerson Rasmus. Där var vi hemma hos dom och det var inte direkt på samma vis som i en kyrka. Vi sjöng tillsammans och så, men ändå lyckades det nog smita ut någon tår där också.


Vad är det med sånger som gör mig så blödig?


 

Av Jossan - 14 mars 2012 20:50

Här är den, vår nya säng :)


     


Tyvärr var det ena nattduksbordet skadat, så vi måste vänta på att få ett nytt sånt.

Ska bli spännande att se om man sover bra i den här :)

Av Jossan - 14 mars 2012 20:45

Det här är dom kläder vi har hittills. Kan ha missat något plagg också :)


               

Av Jossan - 14 mars 2012 20:22

Har gjort en mapp där jag har lagt in en bild från varje vecka. Har missat att ta bild vissa veckor, men här kommer i alla fall från dom jag har :)


v. 9


v.10

 

v.11


 

v.12 


v.13

     

  v.14


v.18


 

v. 23


   

v.25


 

 v.27


Ja, här var några av bilderna jag har på magen de här veckorna. Tror man kan konstatera att magen har växt lite?

     

Vecka 9 vs. vecka 27!



                          

Av Jossan - 13 mars 2012 21:50

Kom just på att jag ju skulle skriva lite om mitt hår också...


Det är inte riktigt sig likt. Det har nämligen börjat dyka upp grå hårstrån lite här och var, vet inte om jag har nämt det förut?

Kanske är det en del av graviditeten, eller så är det så att jag faktiskt börjar bli gråhårig vid en ålder av 22 år...


I alla fall känns brunt inte som den mest fördelaktiga färgen att "matcha" det grå med, så nu blir det nog till att gå mot det ljusare igen.

Tänkte att jag ska boka en tid hos någon frisör för att både klippa och färga. Tror att jag kanske ska vänta till maj då jag har tänkt att jag ska sluta jobba. Eftersom mitt jobb kräver uppsatt hår och frisyren jag har tänkt klippa kanske är för kort för att sätta upp och för lång för att ha utsläppt... Den är liksom ett mellanting. Dessutom mår mitt hår inte så bra av att sitta i en hästsvans hela dagarna, det har liksom format sig efter det och det är så fult! Så helst vill jag inte ha det uppsatt efter att ha klippt mig.

Får se om jag står ut med färgen tills dess eller om det måste bli ett tidigare besök hos frisören...


Ett problem är också vart jag ska gå, för min frissa är ju barnledig så dit kan jag inte gå...


Här är en bild på frisyren jag funderar på. Även färgen är ju skitsnygg... Om ni vill se fler bilder kan ni kolla in länken som finns under bilden. Hittade bilden genom att söka på google efter pagefrisyr. Vad tror ni? :)


 

http://pheew.blogg.se/2012/february/

Av Jossan - 13 mars 2012 20:43

98 dagar kvar till beräknad födsel, alltså mindre än 100 dagar innan bebisen beräknas kika ut :)

Känner att jag vill fixa allt och ställa i ordning så att det är klart. Handla mer bebiskläder än jag redan har, bädda vaggan... Men jag får lugna ner mig lite, kan ju inte göra klart allt redan än även om jag nästan vill packa BB-väskan också ;) 98 dagar är ju faktiskt rätt länge, fast ändå inte. Konstigt det där...


Förra veckan var jag och Jonas iväg och beställde en barnvagn, det blev en Emmaljunga Edge Duo Combi.


 


Vi provkörde och funderade länge och väl. Tog till och med ut den och provade få in den i bilen.

Vi insåg att vi kommer behöva en combi, annars kommer det bli alldeles för omständigt. Så snart blir vi combiägare också :) Men vagnen kändes bra! Hoppas den fortfarande gör det när vi får hem den också :)


Jag har en hel del bilder som jag ska lägga in här men typiskt nog har jag inte kameran här just nu så det får bli nästa gång. Men dom kommer :)


Förra måndagen var jag till barnmorskan.

Tog stick i fingret, blodtryck och vägde mig först. Sockervärdet var bra, HB kollade dom inte ens. Vägde mig och har nu gått upp ca 6 kg, inte så farligt kan tyckas men jag tycker det känns mycket när jag ser siffrorna som står på vågen. Jaja, bebisen växer ju och mår bra i alla fall :)

Barnmorskan mätte måttet på livmodern som låg mellan normal och övre kurvan, så lite större än normalt är den. Kan vara bebisen som är lite större än "normalt" för den här veckan eller så har jag mer vatten. Vet inte riktigt, men barnmorskan sa att då mår ju bebisen bra där inne i alla fall :)

Fick även höra på hjärtljuden som låg på 130 slag/minut ungefär ♥ Mysigt att höra!

Barnmorskan pratade lite om amning och frågade om vi har tänkt gå på föräldrautbildning, och det ska vi nog göra tror jag. Även om det är väldigt dumma tider, tisdagar 10-11:30 ungefär vid fyra tillfällen. Men jag har pratat med jobbet och ska nog kunna få vara ledig de tiderna. Känns som att det är bra att gå på, bara för att få höra lite om hur det kan vara. Jonas som inte haft så många gravida omkring sig tidigare har nog stor nytta av att lyssna och säkert jag också.

Fick en ny tid den 2 april. Egentligen skulle jag vara där en vecka tidigare men då hade min barnmorska semester och eftersom både jag och bebisen mår så bra tyckte hon vi kunde vänta en vecka så jag slapp gå till någon annan :)


Kroppen förändras från dag till dag nu tycker jag. Det märks verkligen att magen växer, både på kläderna och på hur mycket jag kan böja mig och så. Det är så himla härligt! Varje morgon när jag vaknar tittar jag på magen och tänker: jo det är sant, den är kvar :) 

Brösten har börjat växa igen också, tror nästan det börjar bli mjölk i dom... I alla fall så läcker dom vätska så något är det i dom :p

Har fått hem en bh som jag har beställt, den var skitful när man höll upp den så både jag och Jonas skrattade åt den! Men den var skön på, så den får nog stanna kvar ändå. Det är en amningsbh, lite stor just nu men det måste ju finnas plats för den utfyllnad som kommer att bli.


Imorgon går jag in i vecka 27.

27! Helt otroligt alltså!

Ska be Jonas ta kort på magen imorgon så att jag kan lägga upp lite bilder. Även från förra veckan.


Vi har fått hem våra möbler nu också, äntligen! Så imorgon när både jag och Jonas är ledig ska vi montera möbler. Bilder på det kommer ni också få :)


Nästa inlägg kommer bli fullt med bilder, så hoppas ni står ut med att det bara är en i det här...




Ovido - Quiz & Flashcards