Direktlänk till inlägg 21 november 2012

Snart 5 månader sen...

Av Jossan - 21 november 2012 16:07

Ja tänka sig, nu är det snart 5 månader sen som vi äntligen fick träffa vår lilla son!

Tiden har verkligen flugit iväg, man försöker ta vara på varje sekund precis som alla säger.

Men det är som att man inte kan få nog av honom.

Som att även om jag sitter och tittar på och gosar med honom så längtar jag efter honom, det går liksom inte att suga in allt man skulle vilja.

Vet inte hur jag ska förklara, men ni kanske förstår hur jag menar?


 

På BB samma dygn som han föddes ♥


En dag gammal ♥ 


Och såhär stor är han nu, våran lilla lilla älskling:

   


Nu äter han inte bara bröstmjölk längre. Han äter även gröt, mosad banan, fruktpuré och annan puré från 4 månader.

Ibland får han smaka pyttelite av det vi äter.

Favoriten hittills verkar vara blåbärspuré!

Eller ja, favoriten är förståss fortfarande mammas tutte...


Sixten lärde sig vända sig från rygg till mage den 12 november.

Då gjorde han det flera gånger på raken.

Men sedan dess har han inte gjort det något mer. Det var som att han gjorde det bara för att visa oss att han kan.

Men det är ju så mycket mer bekvämt att ligga på rygg och sprattla!


Att han kom av sig med att vända sig kan också ha berott på att han blev sjuk några dagar senare.

38,5-39,3 graders feber i tre dagar.

"Tre dagars feber" som slutade med röda utslag när han blivit feberfri.

Nu är han pigg igen som tur är :)


I måndags var han själv med sin pappa för första gången.

Eller alltså, han har ju varit det innan också. Men max en timme då.

Den här gången var det tre timmar ungefär medan jag var och fixade håret.

Det gick jättebra för alla inblandade!

Först hade dom gått en promenad så Sixten somnade i vagnen, sen sov han ute en stund.

När han vaknade ville han äta, så Jonas gav honom av mjölken jag hade pumpat ur. Han hade inte ätit jättemycket men han hade blivit nöjd i alla fall.

Sen gjorde han världens lass så Jonas till och med blev tvungen att bada honom. (Dessa läckande blöjor alltså...)

Då blev det skrik efter badet, men det brukar kunna bli så när han kommer upp och det blir lite kallt.


Appropå det jag skrev om i förra inlägget om att pumpa ut mjölk... Det verkar vara väldigt olika hur mycket man får ut.

Nu när jag pumpade ut till måndagen fick jag ut hela 150 ml ur ena bröstet.

Sist blev det knappt 115 ml. Så skillnad kan det tydligen vara!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jossan - 12 december 2013 10:48


En hel del har hänt sedan sist.   Numera är jag förskollärarstudent. Jag trivs bra på utbildningen och jag är nöjd med de studieresultat jag uppnår! Programmet läser jag på distans och jag har precis avslutad min första verksamhetsförlagda utbild...

Av Jossan - 14 april 2013 00:00

Äntligen, efter ett år av slit, har en diskmaskin flyttat in i vårt hem. Det känns så himla skönt! Har tjatat om det både på instagram och Facebook, men alltså förstår ni hur skönt jag tycker att det är?! Innan har diskberget snabbt vuxit till (d...

Av Jossan - 10 april 2013 15:37

Ja, det är som vanligt det här. Ett blogginlägg här och där med långa mellanrum. Det är som att lusten och tiden för att blogga går i perioder, just nu kände jag för att skriva lite. Det var ju faktiskt två månader (!) sen sist...   Våran lil...

Av Jossan - 29 januari 2013 00:54

Sju månader har gått sedan den finaste av alla kom till oss. SJU månader! Det är ju inte riktigt klokt vad fort riden går. Nu är Sixten närmare ett år än nyfödd. Våran lilla snutte! Satt tillsammans med Sara och kollade lite i förlossningsjournal...

Av Jossan - 27 januari 2013 01:02

Sixten är en väldigt lättsam pojke på många sätt och vis. Men när det kommer till det där med sömn är det lite annat. På dagarna går det oftast jättebra att få honom att somna, i vagnen. Inne eller ute spelar ingen roll, bara vagnen gungar somnar ha...

Ovido - Quiz & Flashcards