Direktlänk till inlägg 19 januari 2013

Projekt - Sixtens rum

Av Jossan - 19 januari 2013 14:24

Ja, nu har vi kommit till en punkt då vi känner att vi måste försöka få ordning på lillknattens rum.

Mest för att ha någonstans att förvara alla hans saker, han kommer fortsätta sova inne hos oss ett tag till tror jag.


Imorgon ska jag iväg och kolla på en spjälsäng.

Sixten sover ju mellan oss som det är nu,men nu ska vi försöka vänja honom att sova i egen säng.

Han rör sig så mycket på nätterna och blir så himla varm. Känns som han skulle sova bättre i en egen säng bara han vänjer sig?

Känns inte bra att låta honom sova i eget rum än, därför får spjälsängen stå inne hos oss så länge.


 En sådan här (begagnad) spjälsäng är det vi ska kolla på. Hensvik från IKEA. 


Vi köpte ju ett kombinerat skötbord/hylla/byrå innan Sixten föddes, som vi fram tills nu haft i badrummet och använt som skötbord. Men nu verkar Sixten inte riktigt gilla att ligga på det. Hans överkropp hamnar liksom under ett hyllplan, och det är inte jättelångt upp till hyllplanet så antagligen känns det lite för nära. Vissa gånger går det iofs bra att lägga honom där, så det kanske inte alls är själva skötbordet det beror på. Aja, skit samma :)

Det skötbordet ska vi nu göra om lite och använda som byrå i Sixtens rum.

Jag ska slipa det, köpa vit färg och måla om det (just nu är det någon sorts brun färg på det, med massa hack och så i sedan den förra ägaren). Har dessutom sett superfina knoppar med ugglor på som jag tänkte köpa och byta ut originalknopparna på lådorna. Tror det kommer bli jättefint!

Och eftersom jag målar det vitt kommer det passa bra tillsammans med den vita spjälsängen som jag (förhoppningsvis) ska köpa imorgon.


Nu har vi köpt ett annat skötbord, hade sådan tur att Carro hade ett som bara stog och samlade damm så då köpte vi det!

Så idag har vi plockat av det gamla skötbordet, burit in det till Sixtens rum för målning, och gjort iordning det "nya" skötbordet. Sixten var jätteglad när han låg på det, och man fick mycket bättre ögonkontakt och så med honom på det. Så jag är nöjd! :) Enda problemet är att skötbädden tar upp hela övre planet av skötbordet, så blöjor och våtservetter hamnade inte lika tillgängligt som förr. Nu måste man böja sig ner till det undre planet för att ta det, vilket iofs inte är särskilt jobbigt egentligen. En vanesak bara :)


Skulle jättegärna vilja tapetsera om i rummet också, väggen är full med både överspacklade och öppna hål och tapeten är fult brun/beige med något mönster i annan brun färg. Usch!

Problemet är bara att vi förmodligen (ska kolla upp det) inte har några pengar i renoveringsfonden. Känns ju inte så kul att kosta på renovering själv i en hyresrätt... Men det kan hända att vi gör det i alla fall, det skulle ju bli så mycket finare! Vi kanske faktiskt bor kvar här ett tag också. Kanske inte blir så dyrt heller, för rummet är inte så stort så det borde ju inte gå åt så många rullar tapet där inne? Dessutom kan båda våra pappor tapetsera rätt bra så dom kan ju kanske lära mig och Jonas genom att vi får vara med när någon av dom tapetserar rummet ;)

Vi får se hur det blir!


Har suttit och kikat lite på IKEA:s hemsida idag också för att se vad dom har för förvarings- och barnmöbler. Hittade lite som verkade intressant.


     


Bland annat detta tror jag skulle passa bra där!

Uppdaterar om projektets utveckling eftersom :)

 
 
Sara h

Sara h

19 januari 2013 22:41

Åh så kul att få göra i ordning hans rum! Nej, tapeter till det rummet kan inte bli dyrt, eller det beror ju såklart på vilka tapeter ni väljer men rummet är ju inte så stort så ni kan nog komma undan ganska billigt!
Den där förvaringslådan var ju kanonfin! Vad kostar den och hur stort är den?

Åh det är så kul att sitta och planera deras rum, jag önskar att jag hade råd att fixa Emils sovrum. Han har ju lekrummet här nere på entréplan och sovrummet ska bli bredvid vårt rum på övreplan. Jag skulle vilja tapetsera om där helst innan han flyttar in där, skulle även vilja göra om garderoben där inne.
Men detta är sånt jag behöver hjälp med av Johan så därför dröjer det nog ett tag till plus att det trots allt kostar en del. :/
Vi ska i alla fall hämta Emils nya säng och börja slipa och måla den vit. Den är från när mina bröder var små, en växasäng eller vad de nu kallas. De är så fina! :)

http://sarajohannaholmstrom.blogspot.com

Jossan

21 januari 2013 20:34

Vi ska inte ha några speciella tapeter, så det blir nog inte så dyrt. Annat om man skulle vilja ha någon designtapet eller något :)
Förvaringslådan kostar 129 kronor. Den är 70 cm bred, 36 cm djup och 29 cm djup. Rätt lagom storlek att ha leksaker i tror jag :) Där når han ju lätt själv också sen när han börjar kunna det :)

Ja, visst är det kul att fixa! :) Det livar liksom upp lite eller vad man ska säga!
Åh, växasängar är så himla fina! Skulle vilja ha en sån till Sixten sen också!

Jag längtar supermycket tills ni kommer hit nu! Hoppas verkligen att inget kommer ivägen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jossan - 12 december 2013 10:48


En hel del har hänt sedan sist.   Numera är jag förskollärarstudent. Jag trivs bra på utbildningen och jag är nöjd med de studieresultat jag uppnår! Programmet läser jag på distans och jag har precis avslutad min första verksamhetsförlagda utbild...

Av Jossan - 14 april 2013 00:00

Äntligen, efter ett år av slit, har en diskmaskin flyttat in i vårt hem. Det känns så himla skönt! Har tjatat om det både på instagram och Facebook, men alltså förstår ni hur skönt jag tycker att det är?! Innan har diskberget snabbt vuxit till (d...

Av Jossan - 10 april 2013 15:37

Ja, det är som vanligt det här. Ett blogginlägg här och där med långa mellanrum. Det är som att lusten och tiden för att blogga går i perioder, just nu kände jag för att skriva lite. Det var ju faktiskt två månader (!) sen sist...   Våran lil...

Av Jossan - 29 januari 2013 00:54

Sju månader har gått sedan den finaste av alla kom till oss. SJU månader! Det är ju inte riktigt klokt vad fort riden går. Nu är Sixten närmare ett år än nyfödd. Våran lilla snutte! Satt tillsammans med Sara och kollade lite i förlossningsjournal...

Av Jossan - 27 januari 2013 01:02

Sixten är en väldigt lättsam pojke på många sätt och vis. Men när det kommer till det där med sömn är det lite annat. På dagarna går det oftast jättebra att få honom att somna, i vagnen. Inne eller ute spelar ingen roll, bara vagnen gungar somnar ha...

Ovido - Quiz & Flashcards