Direktlänk till inlägg 27 januari 2013

Att få en bebis att sova

Av Jossan - 27 januari 2013 01:02

Sixten är en väldigt lättsam pojke på många sätt och vis. Men när det kommer till det där med sömn är det lite annat.
På dagarna går det oftast jättebra att få honom att somna, i vagnen. Inne eller ute spelar ingen roll, bara vagnen gungar somnar han efter ett tag.
Han har rätt så fasta sovtider under dagarna tycker jag.
Men det är när det kommer till nätterna som "problemen" börjar...

Sixtens sömn ser ut ungefär såhär:
- Vaknar vid 9:30
- Sover middag ca 12-14
- Sover middag igen ca 17-18
- Lägger sig för natten vid 21-22

Det här är alltså hur det oftast är. Ibland blir middagslurarna kortare, men då brukar det bli fler istället, kanske att han sover en sväng vid 15 om första sovningen blev kort och så sover han kanske en liten lur senare beroende på hur länge han sover andra gången. Ja, ni fattar.
Det här är alltså ungefär. Ibland somnar han inte förän 23 heller, men lägga honom före 21 går inte...

Men nu var det ju inte sovningen på dagarna som var det problematiska...

När jag skriver att han lägger sig för natten innebär inte det att han sover till morgonen precis...
Efter vi har lagt honom vaknar han ungefär en gång i timmen tills vi går och lägger oss.
Vi har blivit riktiga nattugglor så de brukar bli efter 00 iaf.
För att få honom att somna om innan vi lägger oss är det att gunga i vagnen eller amma som har gällt. Då sover han vidare en stund till. Nu några kvällar har det blivit att vi vaggat honom till sömns igen i famnen.

Tillslut brukar jag gå och lägga mig med honom när han vaknar. Han ammar och sover kanske en och en halv timme. Sen vill han amma igen. Inte för att han är hungrig utan för trygghet (antar jag).
Somnar om och sover om vi har tur kanske fyra timmar. Vaknar sen med ca en och en halv timmes mellanrum framåt morgonen. Har vi otur vaknar han ungefär en gång i timmen hela natten.

Vet inte hur många gånger jag har googlat om bebisars sömn vid olika åldrar. Har pratat med Bvc.
Tydligen är det jättevanligt att det är såhär vid den ålder Sixten är i.
Men det mest jobbiga är att han är så beroende av tutten för att somna om på natten. Det är det jag vill försöka vänja honom av med, men vet inte hur jag ska göra!
Han vill ju inte ha napp, så det går inte. Har fått tips om att ge vatten, men jag tror ju snarare det är närheten och inte mjölken han vill åt. Han äter ju inte direkt utan snuttar bara...

Har tänkt att börja med att försöka trappa ner amningen på natten, så att t ex mellan 00 och 05 får han inte äta. Börja så och sen utöka timmarna.
Men på natten är man ju själv så trött så man gör ju lättast det man vet funkar och vill inte bråka så mycket. Så det krävs nog att man är beredd på "striden".

Vet att det är jag som är boven i dramat från början. Det är ju jag som gett honom tutten för att han ska somna och för att trösta. Så jag har ju lärt honom att be om tutten eller vad man ska säga. För honom är det trygghet.

Med det här inlägget menar jag inte att klaga. Jag konstaterar bara hur det är och önskar att vi kan få en ändring till det bättre på något vis.
Så alla får sova gott och vila på nätterna :)

 
 
Carro 22år - tvåbarnsmamma

Carro 22år - tvåbarnsmamma

28 januari 2013 16:26

Jag hade ändrat sovtiderna på dagen.
För sovtiderna på dagen och sömnen för natten hänger ihop.
Såhär hade jag gjort:

Vakna för morgonen - 7-7:30.
Ätit frukost och lekt.
Sova - ca 10:00. Till 11-12.
Ätit lunch, lek..
Mellis innan sovning runt 14.
Sova - 14-14:30. Till 16-17.
Inte längre än till 17, det får vara en max tid!

Äta middag när han vaknar.
Busa och leka.
Äta gröt vid 19 tiden kanske? (om han gör de)
Sen bada/duscha efter de och alla kvällsbestyr.
Massage, lugnt och inge bus, släcka ner så det är ganska mörkt överallt. Nån liten lampa bara.

Sen börja natta vid 20 tiden.

Så hade jag gjort och så har jag gjort med båda när dom varit i den ålder Sixten är nu. :)
Men det är jag de, men det har funkat för oss :)
Ett tips bara :)

Sen kanske det är så att han behöver ha välling mot kvällen, så kanske han står sig längre.
Å de med allt snuttande - prova låta Jonas sköta nätterna.
Sov i gästrummet du så Sixten inte känner din doft. Å sen bestämmer ni dom tiderna han brukar vara hungrig, att Jonas väcker dig då om Sixten är vaken då, aldrig annars. Å att du går in till Sixten och att inte Jonas kommer med honom, så Sixten vet att du kommer när han blir hungrig, men att han inte får snutta som han vill. :)
Det tror jag också på. :)

http://norbergcaroline.blogg.se

 
Carro

Carro

29 januari 2013 07:37

Faaast, du skrev ju det. Att han brukar sova sista omgången vid 17-18.
Därför jag påpekade att jag tyckte de var för nära inpå kvällen. För då skulle han kunna somna för natten tidigare än 21 om han inte sov igen vid den tiden :)

Att liksom sätta fasta rutiner och om han kanske bara sover en 30min första gången då han ska sova, att man ändå försöker hålla honom vaken så mycket det går tills nästa sov tid. Går de inte så får man väl iaf försöka lägga så nära den tiden, så att det inte diffar på över en timme så det iaf går att hålla honom vaken sen innan läggdags för natten :)
Om du förstår? :)

http://norbergcaroline.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jossan - 12 december 2013 10:48


En hel del har hänt sedan sist.   Numera är jag förskollärarstudent. Jag trivs bra på utbildningen och jag är nöjd med de studieresultat jag uppnår! Programmet läser jag på distans och jag har precis avslutad min första verksamhetsförlagda utbild...

Av Jossan - 14 april 2013 00:00

Äntligen, efter ett år av slit, har en diskmaskin flyttat in i vårt hem. Det känns så himla skönt! Har tjatat om det både på instagram och Facebook, men alltså förstår ni hur skönt jag tycker att det är?! Innan har diskberget snabbt vuxit till (d...

Av Jossan - 10 april 2013 15:37

Ja, det är som vanligt det här. Ett blogginlägg här och där med långa mellanrum. Det är som att lusten och tiden för att blogga går i perioder, just nu kände jag för att skriva lite. Det var ju faktiskt två månader (!) sen sist...   Våran lil...

Av Jossan - 29 januari 2013 00:54

Sju månader har gått sedan den finaste av alla kom till oss. SJU månader! Det är ju inte riktigt klokt vad fort riden går. Nu är Sixten närmare ett år än nyfödd. Våran lilla snutte! Satt tillsammans med Sara och kollade lite i förlossningsjournal...

Av Jossan - 19 januari 2013 14:24

Ja, nu har vi kommit till en punkt då vi känner att vi måste försöka få ordning på lillknattens rum. Mest för att ha någonstans att förvara alla hans saker, han kommer fortsätta sova inne hos oss ett tag till tror jag.   Imorgon ska jag iväg oc...

Skapa flashcards