Direktlänk till inlägg 10 april 2013

Klappa händerna när du är riktigt glad

Av Jossan - 10 april 2013 15:37

Ja, det är som vanligt det här. Ett blogginlägg här och där med långa mellanrum.

Det är som att lusten och tiden för att blogga går i perioder, just nu kände jag för att skriva lite.

Det var ju faktiskt två månader (!) sen sist...


Våran lilla bebis är inte så liten längre. Oj oj oj vad mycket det händer i utvecklingen nu!

Bara nu den senaste veckan har Sixten

  • Lärt sig klappa händerna - klappar så fort man pratar om att klappa, sjunger klappa händerna osv
  • Lärt sig att "ploppa" med fingret i munnen, fast det låter inget men han stoppar in fingret och drar fort ut det igen liksom
  • Lärt sig High five -  håller upp ena handen och väntar på att man ska high fivea med honom
  • Gått ca 6 steg utan stöd

Fattar ni, min lilla bebis GICK själv! Flera steg dessutom. Dock var han nog inte medveten om vad han gjorde, men ändå. Han gick!

Han är väldigt stadig, står själv långa stunder. Kan stå och klappa händerna samtidigt. Parerar rätt bra om det blir vingligt. Men han har tyvärr inte riktigt fattat det där med att sätta sig ner på rumpan när man inte orkar mer.

Om han står och håller i sig i t ex vardagsrumsbordet bara släpper han och ramlar rakt bakåt eller åt sidan. Så det gäller att man är med! Han reser sig ju upp hela tiden nu. Sitta still på golvet och leka, vad är det? Leksakerna är för tillfället helt ointressanta. Bara bollar i leksaksväg som är kul i stort sett...


Han har lärt sig att krypa också, oftast med det ena benet böjt framför det andra. Han hoppar liksom fram med benen eller hur man ska säga. Han kan krypa riktigt också, men då tycker han det går för sakta...


Förut har jag aldrig känt behov av att använda sån där "dregglis" på Sixten. Men nu har han kommit på att man kan göra bubblor med munnen. Ofta sitter han på golvet, lutar sig fram och "bubblar" Ser ut som han försöker titta på bubblorna han gör liksom, ser så himla kul ut! Och så tycker han det är jätteroligt när det hamnar dreggel på golvet som han kan sulla med.


Han har nu 6 st tänder som han gillar att bitas med. När han reser sig upp mot ens ben är det bäst att passa knäskålarna, dom sticker ju ut så inbjudande...


Sixten är en himla go kille men ibland med ett jäkla humör. Får han inte som han vill så blir han jättearg och skriker. Slänger sig bakåt och grinar. Det gäller att hålla i hårt när han slänger sig sådär, ibland måste man till och med lägga ner honom för att man inte klarar att hålla honom.

Men sen är han lika glad igen. Våran glada och söta lilla kille!


Liten "påskgubbe" med prickar på kinderna. Inte så lätt att måla prickar på en som ruskar på huvudet och försöker se pennan hela tiden ;)


 

Spännande med tvättmaskin!


 

Nej, han har inte haft ihjäl någon! Bara ätit hallon själv med händerna...


   

Missnöjd men finklädd liten kille


 

Sovfrilla ♥


Älskade lilla vän ♥




 
 
Ingen bild

Sara h

22 april 2013 13:28

Oj vad han växer fort alltså!
Jag hoppas att vi ses snart igen. :)

Jossan

29 april 2013 21:19

Ja, FÖR fort nästan :)
Nya saker hela tiden!
Det hoppas verkligen jag också att vi gör :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jossan - 12 december 2013 10:48


En hel del har hänt sedan sist.   Numera är jag förskollärarstudent. Jag trivs bra på utbildningen och jag är nöjd med de studieresultat jag uppnår! Programmet läser jag på distans och jag har precis avslutad min första verksamhetsförlagda utbild...

Av Jossan - 14 april 2013 00:00

Äntligen, efter ett år av slit, har en diskmaskin flyttat in i vårt hem. Det känns så himla skönt! Har tjatat om det både på instagram och Facebook, men alltså förstår ni hur skönt jag tycker att det är?! Innan har diskberget snabbt vuxit till (d...

Av Jossan - 29 januari 2013 00:54

Sju månader har gått sedan den finaste av alla kom till oss. SJU månader! Det är ju inte riktigt klokt vad fort riden går. Nu är Sixten närmare ett år än nyfödd. Våran lilla snutte! Satt tillsammans med Sara och kollade lite i förlossningsjournal...

Av Jossan - 27 januari 2013 01:02

Sixten är en väldigt lättsam pojke på många sätt och vis. Men när det kommer till det där med sömn är det lite annat. På dagarna går det oftast jättebra att få honom att somna, i vagnen. Inne eller ute spelar ingen roll, bara vagnen gungar somnar ha...

Av Jossan - 19 januari 2013 14:24

Ja, nu har vi kommit till en punkt då vi känner att vi måste försöka få ordning på lillknattens rum. Mest för att ha någonstans att förvara alla hans saker, han kommer fortsätta sova inne hos oss ett tag till tror jag.   Imorgon ska jag iväg oc...

Ovido - Quiz & Flashcards