Alla inlägg den 7 januari 2012

Av Jossan - 7 januari 2012 22:00

Ett av mina senaste inlägg (som jag skrev i september!) handlade om att jag skulle ta tag i mina kost och motionsvanor. Jag skulle gå ner i vikt och jag skulle blogga om hur det gick.


Och ja, hur gick det med det egentligen?

Inte så bra :)


Istället har mitt liv tagit en vändning. Som innebär att jag kommer bli tjockare och väga mer, men också att jag aldrig mer kommer vara "bara Jossan".

En vändning som är mycket välkommen och som vi ser fram emot väldigt mycket ♥


Ca en månad efter att jag skrev inlägget om att jag skulle ta tag i min hälsa fick jag veta att jag är gravid, att i juni kommer jag och Jonas få en liten bebis och bli en familj.


I början kände jag mig inte gravid överhuvudtaget.

Man har ju hört så mycket om att man ska må såååå illa, och vara sååå trött. Humöret ska gå upp och ner som en berg-och-dalbana. Riktigt så var det inte för mig.

Det jag kände var att brösten spände väldigt mycket, och dom var mycket varmare än resten av kroppen. Märklig känsla. Jag har haft lite lättare för att börja gråta, men jag har alltid varit en sån som grinar för minsta lilla :p

Den här känslan av att inte känna mig gravid, och några små blödningar i början av graviditeten, gjorde att jag fick komma iväg till gyn och göra ett vul.

Inte den roligaste upplevelsen i mitt liv, men jag fick se ett litet foster med tickande hjärta och lyckan var gjord. Det var faktiskt en liten bebis i min mage!


Nu har jag gått ca 18 veckor och på onsdag (11/1) ska vi på ultaljud och få se vårt lilla hjärta igen. Den här gången ska Jonas följa med också och vi ser fram emot det väldig mycket båda två.

Nu hoppas vi att allt ser bra ut och att vi får veta ett mer "exakt" datum för beräknad födsel.
Det är lite olika bud om hur långt gången jag är, och det är det bara ett ultraljud som kan avgöra mer säkert. Så det blir spännande :)


Vid det här laget står det att man vanligvis har gått upp ca 2-4 kg, men än så länge har vågen stått stilla för mig. Hade ju lite att ta av sen innan, och fram tills nu har jag inte varit hungrig alls. Så jag antar att bebisen tar det den behöver av det lager jag redan har. Att bebisens och allt annat i magen som väger nu, är sånt som jag redan hade innan så att det jag går ner i mig själv tar ut det bebisen växer. Hoppas verkligen att bebisen växer som den ska även fast jag inte ökar i vikt!

Jag har inte mått illa, bara inte varit sugen på att äta. Hade svårt att äta vissa sorters mat, och ville aldrig äta samma mat två dagar på rad (matlåda från dagen innan var ingen hit).

Godis har jag inte heller varit särskilt sugen på, så det har jag ätit mycket mindre av sen jag blev gravid än jag gjorde innan.

Nu har detta dock vänt, så i stort sett allt man kan äta är väldigt gott just nu! Så snart sticker nog kilona iväg, men det är väl så det ska vara :)


Även fast jag inte gått upp i vikt så har magen växt, inte så jättemycket men lite i alla fall.

Jag är nog i det stadiet att om man inte vet att jag är gravid så blir man nog lite fundersam när man ser mig. För tjockare om magen än vanligt är jag ju :)


 

v. 17 enligt min beräkning


Mer uppdatering kommer efter ultraljudet!

Ovido - Quiz & Flashcards