Alla inlägg den 29 maj 2012

Av Jossan - 29 maj 2012 19:12

Ja, undra om jag kommer bli en bullmamma?

Eller om det eventuellt är en övergående period jag har nu då jag är gravid.

Sen vi flyttade till Solbågen har jag i alla fall förändrats när det gäller hur jag ser på matlagning och hur det ska se ut här hemma.

I den förra lägenheten var det som att det inte spelade någon roll. Det kändes så tillfälligt på något vis när vi bodde där. Det gjorde att man inte ville lägga ner enerig. Vi hade nästan aldrig någonting att laga mat av hemma, utan handlade efter vad vi hade bestämt att vi skulle äta. Bestämde vad vi skulle äta gjorde vi oftast precis innan det var dags att äta. Då var vi ju också nästan jämt tvungen att handla, eftersom vi inte hade något hemma att laga av. Det gjorde att det blev mycket mat som var i stort sett färdig eller så blev det hämtmat.

Eftersom jag fortfarande inte riktigt hade flyttat hemifrån som det kändes inom mig blev det mycket middagar hemma hos mamma och pappa också och deras mat är ju hur bra som helst. Men det jag menar är att det kändes som att medan vi bodde där var vi så oseriös med allt... 

Men nu, sen vi flyttade till Solbågen, känns det som att det blivit mer seriöst på något vis. Nu känns det som att vi har ett hem på riktigt som vi måste se till att ta hand om.

Vi gör matsedel för två veckor framåt. Handlar allt vi behöver för en vecka i taget. Visst, ibland måste vi handla något extra som t ex mer bröd eller mjölk. Men just det vi behöver till maten ser vi till att det finns. Vi handlar också så att vi har lite reserver eller vad man ska säga. Det är ju jättebra att det alltid finns något man kan äta hemma, så man inte måste iväg och handla bara för att man blir hungrig...

Att göra såhär har gjort att vi äter mindre färdigrätter, inte äter ute lika ofta. Vi äter fortfarande hemma hos mamma och pappa ibland, men nu är det på en normal nivå. Jag tycker jättemycket om att vara hemma hos dom, så det blir liksom naturligt att man är där och äter ibland. Men nu har vi vuxit upp känns det som. Vi tar ansvar.

Nu skulle jag t ex kunna bjuda hem mamma och pappa, eller någon annan, på middag. Folk skulle kunna komma och knacka på och så skulle jag kunna slänga ihop något att äta... Nu kan t ex Carro och barnen komma en morgon och jag har frukost hemma att bjuda dom på.

Det är en sån skön känsla tycker jag, att veta att det finns mat.

Haha, nu låter jag som att allt handlar om mat, men ni kanske förstår hur jag menar?


Idag har jag provat ett nytt recept, Fisk i foliepaket, det blev faktiskt gott :) Var inte alls så svårt att göra heller. Till det gjorde jag en romsås och en sallad.


    


Och som bekant är det ju inte länge tills bebisen kommer ut till oss, och med det antar jag att det kommer vara några stycken som kommer och hälsar på. Då vill man ju gärna bjuda på fika :)

Jag la ju upp tre recept på kakor här i bloggen förut en dag, och idag har jag bakat två av dom.

Blåbärsmuffins och kladdiga chokladmuffins.


    


Självklart har jag provsmakat, man måste ju veta vad man bjuder på. Och dom blev jättegoda båda sorterna! :)

Hade dom inne lite längre än vad som stod, för enligt mig var dom inte klar när den tid som var angiven hade gått. Det kan ju bero på ugnen också.

Jag gjorde blåbärsmuffinsen först och det blev inte lika många som det stod, skulle ha gjort dubbel sats.

Så när jag gjorde chokladmuffinsen dubblade jag satsen och fick ut tre fler än det skulle ha blivit på enkel sats. Men det där beror ju på formar och så... Men i fortsättningen när jag gör dom här kommer jag köra på dubbel.

Prova vettja! :)

Ovido - Quiz & Flashcards